تاریخ: ۱۸:۰۵ :: ۱۳۹۵/۰۱/۰۹
سفره رنگارنگ ظرفیت های گیلان آماده برای برداشتن نفت از سفره اقتصاد

اختصاصی تأثیر – بهاره مقدم| اقتصاد مبتنی بر نفت، در هرحال اقتصاد متزلزلی خواهد بود! چه آنک ه تجربه کشورهای خاورمیانه نشان می دهد اگر قیمت جهانی نفت بی سابقه زیاد شود، عملا رشد چشمگیری در زمینه شاخصه های رفاه در کشورها، اتفاق نمی افتد و بر عکس، موجب عدم تلاش و برنامه ریزی در […]

757849اختصاصی تأثیر – بهاره مقدم| اقتصاد مبتنی بر نفت، در هرحال اقتصاد متزلزلی خواهد بود! چه آنک ه تجربه کشورهای خاورمیانه نشان می دهد اگر قیمت جهانی نفت بی سابقه زیاد شود، عملا رشد چشمگیری در زمینه شاخصه های رفاه در کشورها، اتفاق نمی افتد و بر عکس، موجب عدم تلاش و برنامه ریزی در سایر عرصه های اقتصادی می شود. در نقطه مقابل و شرایطی که در حال حاضر بر نفت و کشورهای صادر کننده آن می گذرد، کاهش ناگهانی قیمت طلای سیاه، باز هم مشکلات عدیده ای در ساختار اقتصادی کشورهای دارای اقتصاد متکی بر نفت، نظیر کسری بودجه، عدم کنترل نرخ ارز، کاهش ارزش پول ملی، رکود اقتصادی و تعویق پروژه های عمرانی و… به وجود خواهد آورد.

بنابراین تکیه بر اقتصاد تک بعدی، محکوم به شکست است و لزوم پرداختن به محصولات جایگزین احساس می شود.

طبق فرموده مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر مقوله اقتصاد مقاومتی نیاز است تا در هر استان، محصولاتی که شرایط صادرات و ارز آوری دارند، بازشناخته شود و با احیا، تکمیل و یا پیگیری مجدانه در افزایش تولید، بتوان شکوفایی اقتصادی را به بار آورد.

یاسر بخشنده، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره ظرفیت های صادراتی گیلان می گوید: «گیلان ظرفیت های بسیار غنی در عرصه های محصولات کشاورزی، شیمیایی، مصنوعات، نساجی و مواد معدنی دارد، که با پرداختن اصولی به این محصولات و برند سازی و شیوه تبلیغات و بسته بندی مناسب می توان از قِبل این صادرات سودهای بیشتری را بدست آورد.»

وی در ادامه گفت: «بیش از ۵۰۰تن چای از گیلان به کشورهای حاشیه خزر نظیر روسیه و آذربایجان صادر شده است که با روی کار آوردن متخصصان در عرصه های بازاریابی می توان این میزان را ارتقا بخشید.»

وی علت تاکید خود بر عناصر تبلیغی و بازرگانی را نیز این گونه عنوان کرد:« این که گیلان، استان ثروتمندی است، ادعای گزافی نیست. با برنامه ریزی صحیح و افزایش صادرات نه تنها به گیلان بلکه اقتصاد کل کشور می توان رونق بخشید. منتها مشکلات بسیار زیادی در عرصه پرداختن به محصولات وجود دارد. گیلان را خیلی ها با چای و برنج و مرکباتش می شناسند اما هنوز نتوانسته ایم با یک نام تجاری بین المللی خود را به دنیا بشناسانیم. شاید افزایش ۵۰درصدی صادرات چای به کشورهای همسایه برای ما اکنون دست آورد بزرگی باشد اما باید به این نکته نیز توجه کنیم که چنانچه ما برای محصولاتمان برند جهانی می داشتیم اکنون به قیمت افزون تری محصولات را عرضه می کردیم و مشتریان بیشتری نیز در عرصه بین المللی داشتیم.»

نادر جهانگیری، یکی دیگر از کارشناسان مسائل اقتصادی به نداشتن تجربه و دانش کافی برای بسته بندی و خدمات پس از فروش محصولات گیلان اشاره کرد و گفت: «در بسیاری از موارد، محصولات گیلانی که توانایی صادرات را دارند از لحاظ کیفیتی با محصولات مشابهی که رقبا ارائه می کنند اصلا قابل قیاس نیستند و در درجه اعلاتری قرار دارند منتها، نداشتن دانش و یا امکانات کافی برای بسته بندی و نگه داری محصول در مدت طولانی تر و نیز نداشتن برنامه برای خدمات پس از فروش، سبب می شود علی رغم قیمت مناسبی که گیلان ارائه می دهد، نتواند بازار های جهانی را مجاب کند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «چای، برنج، زیتون ، صیفی جات و مرکبات از جمله محصولاتی است که کیفیت گیلانی آن در مقایسه با محصولات سایر کشورها بسیار بهتر است اما ما هیچ برنامه ای برای صنعتی کردن محصولاتمان نداریم! به عنوان مثال کیفیت برنج گیلانی برهمگان آشکار است اما شرایط خاصی برای نگهداری آن نیاز است که ماتوان اعمال آن و بسته بندی و سپس صادرات را نداریم! محصول را به صورت خام عرضه می کنیم و در طول عرضه از کیفیت آن کاسته می شود و مشتری جهانی را دلزده می کند!»

وی هم چنین به مشکل خام فروشی در اقتصاد گیلان اشاره کرد و افزود: « مرکبات، زیتون و بسیاری از محصولات را به صورت خام صادر می کنیم و در کشورهای صنعتی همسایه، بسته بندی ، برند سازی و تبدیل به محصولات عدیده از جمله روغن زیتون، کمپوت، مربا، شکلات، آّب میوه، شامپو، صابون و …می شود و با قیمت افزون تر به کشور وارد می گردد! ما در صادرات باید توجه کنیم چه چیز را صادر می کنیم و به چه بهایی سود کسب می کنیم.»

علاوه بر آنچه کارشناسان به آن پرداختند یکی دیگر از مشکلاتی که بر سر راه صادرات کالاها و محصولات متفاوت گیلان وجود دارد، عدم شناخت صحیح از فرهنگ و ذائقه کشورهای همسایه است. گیلان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شرایطی قرار دارد که به راحتی با شناخت ویژگی های مردمان کشورهای همسایه می تواند موفقیت های چشمگیری در عرصه صادرات به دست آورد.

وجود انواع معادن سنگ و شن و ماسه، وجود جنگل های غنی از چوب های مرغوب، مرکبات، صیفی جات، صنایع دستی، ترشیجات، گیاهان دارویی، فندق، بادام، چای، شیرینی های محلی، زیتون، برنج، گیلان را در وضعیت بسیار ممتازی قرار داده است.

هم چنین ویژگی های طبیعی استان برای  جذب توریست نیز می تواند بخشی از منابع اقتصادی را تامین کند. به همه این ها توریسم درمانی را نیز بیفزایید. وجود بیمارستان های فوق تخصصی با کادر پزشکی مجرب که بعضا در بزرگ ترین کلینیک های جهان طبابت می کنند سبب شده تا ساکنان کشورهای همسایه به جای آنکه هزینه های بسیاری را در بیمارستان های کشورهای اروپایی صرف کنند و برای اقامت و هتل و رفت و آمد بسیار متضرر شوند، گیلان را به عنوان کشور مقصد برای درمان بیماری های خود انتخاب کنند و می توان با یک برنامه ریزی اصولی از این فرصت مغتنم بسیار بهره جست.

به هرحال در استان زیر ساخت های مناسبی برای صادرات وجود دارد و همین عوامل روسیه و آذربایجان را به مهم ترین کشورهایی که خریدار محصولات گیلانی هستند تبدیل کرده است. وجود منطقه آزاد انزلی شرایط منحصر به فردی را برای گیلان رقم زده و موجبات حجم عظیمی از صادرات و مبادلات ارزی را فراهم کرده است. آمارها نشان می دهد در سال جاری صادرات غیر نفتی گیلان به طرز محسوسی کاهش داشته است و در این کاهش نقش آنچه که کارشناسان اقتصادی در فوق به آن اشاره داشته اند، پر رنگ تر است!

متاسفانه برخی ها در استان به جای پرداختن به محصولات موجود و صنعتی کردن آن ها تلاش می کنند تا محصولاتی را پرورش دهند که متعلق به این خاک و آب و هوا نیست! و هزینه های بسیاری صرف داشت و برداشت آن ها می شود! به نظر می رسد در این وانفسای اقتصادی که همه کشورها به دنبال رویکردهای غیر نفتی در اقتصاد هستند، با این ذخایر چشمگیری که استان از آن ها بهره مند است می توان با فکری باز و خلاقانه بیشترین سودها را کسب کرد.

می بایست فضایی ایجاد شود تا با تشویق کارآفرینان و افکار خلاقانه پای سرمایه گذاران خارجی در پروژه های تولیدی باز شود و کم کم اقتصاد را از حالت تک محصولی فرا تر برد و به شکوفایی آن همت گماشت.