تمجید فراستی از فیلم «لاک قرمز»

سینمای انیمیشن موضوع مورد بحث برنامه جمعه شب ۲۴ دی ماه برنامه «هفت» بود که با حضور بهرام عظیمی (کارگردان و طراح انیمیشن) و امیرمحمد دهستانی (کارگردان سینما و کارشناس انیمیشن) و با اجرای بهروز افخمی برگزار شد. چطور صنعت انیمیشن را دگرگون کنیم؟ امیرمحمد دهستانی، در ابتدای میزگرد «هفت» گفت: «به نظرم سینمای انیمیشن […]

سینمای انیمیشن موضوع مورد بحث برنامه جمعه شب ۲۴ دی ماه برنامه «هفت» بود که با حضور بهرام عظیمی (کارگردان و طراح انیمیشن) و امیرمحمد دهستانی (کارگردان سینما و کارشناس انیمیشن) و با اجرای بهروز افخمی برگزار شد.
چطور صنعت انیمیشن را دگرگون کنیم؟
امیرمحمد دهستانی، در ابتدای میزگرد «هفت» گفت: «به نظرم سینمای انیمیشن در ایران در حال پا گرفتن است. هرچند در ابتدای راه هستیم اما واقعا در حال شکل گرفتن است.»
بهرام عظیمی اما در ابتدای صحبت‌هایش اظهار داشت: «سال گذشته در جشنواره فیلم فجر صرفا هدف بها دادن به انیمیشن‌ها بود و واقعا فیلم سینمایی نبودند و نمی توان آنها را آمار سینمای انیمیشن در نظر گرفت، بعضا نسخه ۹۰ دقیقه‌ای از یک انیمیشن سریالی تلویزیونی بودند. اما فکر می‌کنم در مجموع به تعداد انگشتان دو دست انیمیشن سینمایی تولید کرده‌ایم. سینمای انیمیشنی که بخواهیم کودک را در آن دخیل کنیم به غیر از «شاهزاده روم» انیمیشن سینمایی نداشته‌ایم که کودکان را شامل شود.»
عظیمی همچنین درباره خلق شخصیت‌های انیمیشنی چون سیا ساکتی گفت: «خلق شخصیت سیا ساکتی در انیمیشن‌ها اتفاقی بود و این طور نبود که بر اثر یک کار مطالعاتی و پژوهشی باشد. چون اساسا مشکل ما در خلق شخصیت‌ها در قصه‌ها برای کودکانمان است.»
دهستانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: «انیمیشن‌های بزرگ و جذاب دنیا امروز ذائقه‌سازی کرده‌اند و ذائقه کودکان ما را انیمیشن‌های آمریکایی شکل داده‌اند و لذا برای موفقیت باید روی همین مدار راه رفت. حتی «شاهزاده روم» از ساختاری مشابه انیمیشن‌های روز دنیا و آمریکایی پیروی می‌کند. ما برای خلق دائقه و قهرمان خودمان نیاز به حمایت داریم. هنوز کسی سفارش چنین کاری را به ما نداده است. ما باید به فرد در حوزه انیمیشن ایران اعتماد کنیم. انیمیشن ایران برای رشد به پله‌هایی احتیاج دارد که این صنعت را دگرگون کنند.»
باید نامردی کنم
عظیمی در ادامه افزود: «من یک داستان بکر پرفروش به نام «ابرقدرتی از نازی آباد برمی خیزد» بر اساس داستان هفت ابرقهرمان جدید در منطقه نازی آباد طراحی کردم و قصد تولید آن را داشتم. در میان این ۷ چهره، حداقل ۴ قهرمان جدید معرفی می کنم که تابحال نمونه اش وجود نداشته است. با ارائه این طرح در کشورهای خارجی، توافقاتی نیز با کشور چین به میزان ۱۵ میلیون دلار در خصوص تولید آن داشته ایم. اما چه اتفاقاتی رخ داد که من نساختم؟ نیروهای توانمند و متعهد تولید انیمینش در ایران محدود است و متاسفانه امروز این افراد با پول هنفگت نهادهای دولتی جذب شده اند و این نهادها چرخه طبیعی انیمیشن سازی در ایران را بهم ریخته اند. پس یا من باید نامردی کنم و افراد را با پول بیشتر بخرم یا تولید نکنم.»
استراتژی «لاک قرمز» غلط است اما فیلم بد نیست
بخش دیگر برنامه شب گذشته «هفت» به نقد فیلم سینمایی «لاک قرمز» اختصاص داشت که با حضور مسعود فراستی و شاهرخ دولکو برگزار شد.
مسعود فراستی در ابتدا درباره فیلم «لاک قرمز» گفت: «فیلم می‌توانست اگر فیلمنامه اندازه‌ای می‌داشت، فیلم بدی نشود. خود فیلمنامه مشکل اول فیلم است. اسم فیلم «لاک قرمز» است. علی القاعده باید این قرمزی در فقر تنیده می‌شد، لاک قرمز و شور و شری، این در نیامده است. باید این میزان تلنبار مصیبت در فیلم، با لاک قرمز، درد، شور و شیطنت تنیده می‌شد که نشد.»
شاهرخ دولکو نیز در ابتدای صحبت‌هایش اظهار داشت: «درباره این فیلم صحبت کردن برای من سخت است. چون فیلم اول این فیلمساز است و من خیلی دوست ندارم یک فیلمساز جوانی را که فیلم بدی هم نساخته، نقد کنم. از طرفی فیلم نه آنقدر بد است که از آن صحبت نکرد، و نه آنقدر خوب است که از بدی هایش نگفت. بنظرم شاید بتوان گفت استراتژی فیلم غلط است.»
فراستی ادامه داد: «فیلم قصه ۱۶ ساله ای را روایت می کند و خوشبختانه از نگاه دختر می بینیم و همین یعنی یک قدم جلوتر از فیلم های اجتماعی دیگر که از نگاه فیلمساز فیلم را می بینیم.»
دولکو  در پایان افزود: «از نکات مثبت فیلم است که خیلی خیلی آگاهانه از سانتیمانتالیزم و اشک مخاطب را درآوردن، دور شده است.»/خبرانلاین